do. mrt 28th, 2024

5 thoughts on “1e Montessorischool Amstelveen in Amstelveen

1. Vraag je wel af of je kind geschikt is voor het systeem

Afgaand op voorgaande beoordelingen hebben onze beide kinderen het enorm getroffen met hun leerkrachten. Enthousiast, open minded en betrokken bij onze kinderen.
    Het klopt dat – door de Montessori aanpak – kinderen hier en daar wat achterstand op kunnen lopen. Betrokkenheid van de ouders bij de voortgang van het kind is dan ook essentieel. Om deze reden kun je als ouders elke ± 8 weken een week lang elke ochtend in de klas al het werk van je kind bekijken. Waar nodig kun je je kind dan ook zelf bijsturen.

Je kind moet echter wel geschikt zijn voor het systeem! Om die reden zie je inderdaad regelmatig kinderen vertrekken naar het reguliere onderwijs. Ook wij hebben met pesten te maken gehad. Dit is door de leerkrachten goed opgepakt. De directie daarentegen is het prototype betweterige leerkracht. Komt echter wel goed op voor haar staf. Die is dan ook zeer trouw!

2. Van Montessori mag je meer verwachten.

Als een leerling niet zelf regelt dat hij de taken doet en meekomt wordt zowel door de leraar als door de schoolleiding geen ondersteuning gegeven. De leraren laten in deze richting steken vallen en worden niet gemotiveerd door de schoolleiding.
    De zelfreflectie van de leraren is minimaal. Jammer, als personen zijn zij aardig en welwillend. Duidelijk een gemis van lijn en leiding. Van Montessori mag je meer verwachten.

Om ons heen gingen en gaan veel kinderen weg na groep 3-4, als ouders ervaren hoe de stuctuur loopt.

3. Goede school

Fijne school, leuke ouders en goede professionele leerkrachten. Kinderen worden goed gevolgd, kunnen zich optimaal ontplooien. Wij zijn heel tevreden.
    De directie is helaas niet prettig in de omgang, maar regelt de zaken wel. Bezuinigingen van de overheid worden zo goed mogelijk opgevangen.

4. Waardeloos

Mijn zoon heeft op deze school gezeten en wij hebben hem ervan afgehaald omdat hij er enorm gepest werd en een leerachterstand had. Het pesten werd steeds erger omdat de leerkracht en vooral de schoolleiding helemaal niets,maar dan ook niets deed. Onze zoon werd in de pauzes in elkaar geslagen. Zodanig dat wij als ouders gingen posten op het schoolplein om ervoor te zorgen dat het niet erger werd. Tijdens de lessen werd hij uitgescholden en getreiterd. Deze school is absoluut geen veilige omgeving voor je kind. Het schoolleiding heeft geen oog voor wat daadwerkelijk gebeurd op school en met de leerlingen. Daarbij is de kwaliteit van het onderwijs slecht, de gepeste zoon bleek een leerachterstand te hebben van 2 jaar en onze andere zoon, die we er ook vanaf hebben gehaald, bleek 1 1/2 jaar leerachterstand te hebben. Kortom stuur je kinderen niet naar deze school.

5. Starre school, moeilijke communicatie, achterstanden

Ook mijn kind had een achterstand die ontkend werd. En zo weet ik er nog een paar. De conversatie met de leiding van de school is zeer moeizaam. Mijn ervaring is dat ouders niet serieus genomen worden. Gezien hoe er met mensen omgegaan wordt lijkt deze school meer op een star politiek systeem dan op een school. Het ‘open minded’, zoals ik in een andere reactie las verbaast mij dan ook. Verkijk je niet op de zogenaamd goede resultaten van deze school, het is mij een raadsel hoe ze daar aankomen. Er wordt op deze Montessorischool geen/te weinig (afhankelijk van leerkracht) toezicht gehouden of een kind zich aan zijn/haar weekplanning houdt. Een kind kan zo een week/maanden vrijwel niets doen zonder dat het de docent opvalt. Deze school hanteert het oude Montessori systeem. Er zijn ook Montessorischolen die hun systeem aangepast hebben zodat kinderen niet meer hun ‘snor kunnen drukken.’ Ze kunnen het mooi vertellen op de opendag, maar voor mij is deze school een NO.