vr. mrt 29th, 2024

5 thoughts on “Marecollege in Leiden

1. Opzich een redelijke school, al kan het wel wat beter

Ik heb een tijdje op deze school gezeten, en ben niet echt heel negatief, al vind ik dat er wel een aantal tekortkomingen zijn op deze school. De zaken op school waren soms best chaotisch georganiseerd, mogelijk zijn de resultaten de laatste jaren daardoor lager dan zou kunnen. En de school was soms iets té tollerant, ik vind het goed dat energydrankjes nu verboden zijn, maar vind dat er ook regels zouden moeten zijn waarin staat dat leerlingen er netjes uit moeten zien (dus: er verzorgd uit zien, geen bontkraagje of overmatige makeup etc) en dat ze soms wel wat meer respect naar elkaar mogen hebben. En dus niet met anderen regelmatig negatief over andere mensen mogen praten. Want dit laatste gebeurt best veel. Verder heb ik geen problemen met deze school, ik denk dat dit wel een van de fijnere scholen in de omgeving is. Al is het wel wat jammer dat de school vooral gericht is op het vmbo, in wat mindere mate de havo, en dat het vwo maar een klein deel uitmaakt van de school zelf.

2. Niet veel beter dan andere scholen

Dat de kwaliteit van het onderwijs hier in de omgeving slecht is, was al bekend. Deze school bevestigt het alleen maar. Nergens zijn er procentueel gezien zoveel leerlingen die zakken voor het examen, vroegtijdig uitstromen naar de VAVO of mbo, blijven zitten of naar een lager niveau gaan. En dat 100% in de onderbouw over gaat, komt door het verbod op blijven zitten wegens het systeem van de klassen naar de leeftijd. Behalve dat mag men eens wat gaan doen aan het feit dat er zoveel stereotypes met petjes en bontkraagjes en het hoge aantal rokers op deze school zitten waardoor de school een slechte naam krijgt, diverse ouders hebben vooral over het roken al geklaagd maar het interesseert ze niet zo dat zoveel leerlingen roken. Er is een bepaalde groep leerlingen die naar eigen zeggen zes keer in een jaar geschorst is wegens overlast op school en in de omgeving, maar op af en toe een schorsing na gebeurt er niks. Schandalig, maar andere scholen hier zijn niet veel beter.

3. Slechte school

Ik heb hier 2 jaar gezeten en vind dat ik het recht heb deze school slecht te noemen. Het gebouw is in zeer slechte staat maar wordt gewoon nog even een jaar gebruikt. Zaken als toetsdata zijn slecht geregeld. Sommige leraren praten en doen erg nepaardig. Er wordt veel gerookt voor de school en veel snoep gekocht in de pauze in de ah, men vind dat prima. Heb je een klacht dan gaat die in de doofpot. En de slagingspercentages van dit jaar zijn dramatisch, ondanks dat sommige leerlingen is verboden examen te doen. Ik ben blij dat ik mijn havo op een andere school afmaak, waar ik waarschijnlijk meer leer dan hier! Ik hoop dat het nieuwe gebouw beter onderwijs heeft en er niet meer zo nepaardig wordt gedaan.

4. Gemiddelde school

Dat er halve klassen verdwijnen is een beetje overdreven, maar dat er examencijfers kunstmatig hoog worden gehouden kan ik eigenlijk niet ontkennen. Een meisje uit 4TL doet sinds enkele weken 3TL op een andere school, wat natuurlijk ontzettend raar is. En een meisje uit 5VWO doet naar eigen zeggen tegenwoordig 4VWO en na de vakantie weer 5VWO. En er schijnen ook veel zittenblijvers van vooral de havo geplaatst te worden op een VAVO. Maar was er toch laatst in de media dat er vanuit de overheid maatregelen tegen acties zoals met dat meisje uit 4TL komen, dus daar zal denk ik verandering in komen op deze school! De sfeer op deze school is zeer goed, de meeste mensen doen gewoon normaal tegen elkaar. Het gebouw is drie keer niks, in 2013 gaat dan ook de nieuwe vestiging open. Wel moet er wat gedaan worden aan de matige informatievoorzieningen op deze school, en sommige leraren zijn gewoon slecht maar er zijn ook wel veel goede.

5. Weinig aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs

Onze dochter heeft voor deze school gekozen omdat ze graag naar een vrije school wilde. Een kenmerk van een vrije school is het periodeonderwijs, echter hebben een aantal klassen op deze school vaker niet dan wel periodeonderwijs, oorzaak is onbekend. Dit geldt ook voor de lessen economie van 4vmbo-T, een examenjaar! Onze dochter moest van 3havo naar 4vmbo-T, gezien je volgens de vrije school filosofie niet mag blijven zitten, jammer, want nu moet zij erg hoge cijfers halen om na de examens door te mogen naar de havo, naar ons idee had ze beter kunnen doubleren in 3havo. Ik weet niet of het onderwijs op reguliere scholen in de omgeving beter is, maar wij overwegen haar na haar examens over te plaatsen naar een havo op een andere school. Ik wens het Marecollege succes met de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, want het is toch jammer dat de enige kleinschalige school in de omgeving niet aan de normen kan voldoen. Sfeer is overigens wel zeer fijn en respectvol op deze school!