vr. mrt 29th, 2024

5 thoughts on “Vechtdal College Scholengemeenschap voor Atheneum Havo Mavo Vbo Lwoo in HARDENBERG

1. Prima school

Het Vechtdal College is een prima school, maar voor velen toch de enige oplossing omdat ander vwo in de nabije omgeving niet beschikbaar is. Wat ik zelf erg jammer vond was dat vooral in het examenjaar er slechte communicatie is en weinig rekening wordt gehouden met de leerling, maar meer met wat de school uitkomt.

Verder was het onderwijs wel goed, we zijn goed voorbereid op de examens en de leraren doen alles voor hun leerlingen, zolang die leerlingen zelf ook een beetje fatsoenlijk meewerken.
    Er zijn genoeg manieren om bijles/extra ondersteuning te krijgen en er wordt rekening gehouden met de wil van de leerling: als deze vooruit wil werken is hier de kans voor. Natuurlijk is dit een beetje afhankelijk van de leraren en de studierichting.

2. Instromer VWO – goede school

Leuke school, veel diversiteit en het erg naar mijn zin gehad. Zeker aan te raden. Natuurlijk altijd punten voor verbetering:

Informatievoorziening is soms lastig of last-minute. Het is al geregeld voorgekomen dat ik vroeg op school kwam en ineens bleek dat de leraar nergens te bekennen was. Belschema werd eigenlijk nooit gebruikt, dus vele uurtjes te vroeg op school geweest.

Leerkrachten zijn vriendelijk en geven goed les, ze zijn altijd bereid iets extra uit te leggen, sommige zelfs in hun vrije tijd. Sommige(!) leraren laten wél hun politieke overtuiging (te) veel doorschemeren, waar ik vind dat onderwijs op dat gebied zo neutraal mogelijk moet zijn. Politiek moet natuurlijk besproken worden, maar een systematisch terugkomend waardeoordeel is overbodig.

Aan de dagopening wordt overigens bijna niets gedaan, ondanks dat dit aangegeven staat. Heb daar zelf geen probleem mee want dit zijn vaak inspiratieloze stukken die alleen maar tijd innemen en uiteindelijk niets toevoegen.

3. Goede school duidelijke regels

Het onderwijs is goed. Alleen een aantal leraren geven weinig begeleiding met sommige vakken als je er om vraagt.

4. ik zou het wel kiezen voor hardenberg maar anders niet

Ik zit op het vechtdalcollege in Hardenberg.
    Sommige leraren zijn echt goed maar ze zijn niet altijd even happy. Aan pesterijen proberen ze wel wat te doen maar echt hun best is het ook weer niet. Uitleg krijg je ook niet altijd als je iets niet snapt. En de verschillen op school zijn er ook heel erg want er zijn heel veel old fashion leerkrachten die zich hoger zien dan de leerlingen en er word ook (vind ik) een groot verschil tussen Vmbo/Havo/Vwo gemaakt.